
ISBN: 978-80-244-6629-3 | ISBN online: 978-80-244-6630-9, 978-80-244-6631-6 | DOI: 10.5507/pdf.25.24466293
Nefarmakologické intervence u ADHD a poruch chování
- Michal Růžička, a kol.
Tato práce vznikla z potřeby vytvořit ucelený přehled současných poznatků a intervencí pro děti a adolescenty s poruchami chování, neboť v České republice dosud podobná publikace neexistuje. Přestože se jedná o téma vysoce aktuální a nesmírně důležité, zejména s ohledem na narůstající počet diagnostikovaných poruch chování a emočních problémů u dětí, systematický a komplexní přehled zaměřený na tento specifický okruh problematiky zatím chybí. Tato práce proto přináší unikátní pohled na problematiku a zaměřuje se na propojení teorie a praxe v oblasti intervencí.
Jejím hlavním cílem je sloužit jako učební materiál pro studenty etopedie, kteří se v budoucnu budou podílet na výchově, poradenství a terapeutické práci s dětmi s poruchami chování. Zároveň je určena odborníkům z praxe, kteří se s touto problematikou setkávají denně a hledají efektivní postupy, jak dětem a jejich rodinám účinně pomoci. V knize jsou shrnuty nejnovější výzkumy a doporučení pro praxi, které mohou být užitečné jak pro studenty, tak pro praktické odborníky.
1. vydání, Publikováno: 2025, online: 2025, vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc
Reference
- Backe-Hansen, E., Madsen, C., Kristofersen, L. B., & Hvinden, B. (2013). Outcomes of care: A national cohort study of children in out-of-home care. NOVA.
- Barkley, R. A. (1997). ADHD and the nature of self-control. Guilford Press.
- Battagliese, G., Caccetta, M., Luppino, O. I., Giannini, M., Liotta, L., & Gentile, G. (2015). Cognitive-behavioral therapy for externalizing disorders: A meta-analysis of treatment effectiveness. Behavior Research and Therapy, 75, 60-71. https://doi.org/10.1016/j.brat.2015.10.008
Přejít k původnímu zdroji...
- Bidwell, L. C., McClernon, F. J., & Kollins, S. H. (2021). Cognitive enhancers for attention deficit hyperactivity disorder (ADHD): Are we ready for new treatments? Current Topics in Behavioral Neurosciences, 48, 451-474. https://doi.org/10.1007/7854_2021_229
Přejít k původnímu zdroji...
- Bjornstad, G. J., & Montgomery, P. (2005). Family therapy for attention-deficit disorder or attention-deficit/hyperactivity disorder in children and adolescents. Cochrane Database of Systematic Reviews, (4), CD005042. https://doi.org/10.1002/14651858.CD005042
Přejít k původnímu zdroji...
- Boddy, J. (2013). Understanding permanence for looked after children: A review of research for the care inquiry. The Care Inquiry.
- Cerrillo-Urbina, A. J., García-Hermoso, A., Sánchez-López, M., Pardo-Guijarro, M. J., Santos Gómez, J. L., & Martínez-Vizcaíno, V. (2015). The effects of physical exercise in children with attention deficit hyperactivity disorder: A systematic review and meta-analysis of randomized control trials. Journal of Attention Disorders, 19(8), 683-694.
Přejít k původnímu zdroji...
- Cerrillo-Urbina, A. J., García-Hermoso, A., Sánchez-López, M., Pardo-Guijarro, M., Santos Gómez, J., & Martínez-Vizcaíno, V. (2015). The effects of physical exercise in children with attention deficit hyperactivity disorder: A systematic review and meta-analysis of randomized control trials. Journal of Attention Disorders, 19(12), 109-124.
Přejít k původnímu zdroji...
- Conway, F. (2012). Psychodynamic psychotherapy of ADHD: A review of the literature. Journal of Child Psychotherapy, 38(2), 197-212. https://doi.org/10.1080/0075417X.2012.683149
Přejít k původnímu zdroji...
- Craig, F., Operto, F. F., De Giacomo, A., Margari, L., Frolli, A., Conson, M., & Margari, F. (2020). A systematic review of coping strategies in parents of children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). Research in Developmental Disabilities, 98, 103571. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2020.103571
Přejít k původnímu zdroji...
- Dahl, V., Fine, A., Stormont, M., & Perez, S. (2019). Psychoeducation interventions for parents and teachers of children and adolescents with ADHD: A systematic review of the literature. School Psychology Review, 48(1), 3-19. https://doi.org/10.17105/SPR-2017-0143.V48-1
Přejít k původnímu zdroji...
- de Tochetto Oliveira, C., Garcia, D., & Silva, E. (2018). Psychoeducation for attention deficit/hyperactivity disorder: What, how and who shall we inform? Current Psychiatry Reports, 20(7), 1-8. https://doi.org/10.1007/s11920-018-0911-4
Přejít k původnímu zdroji...
- Diamond, A. (2013). Executive functions. Annual Review of Psychology, 64, 135-168. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-113011-143750
Přejít k původnímu zdroji...
- Dlouhá, A., & Holasová, H. (2016). Rodinná terapie v práci s dětmi s ADHD. Psychoterapie v praxi, 7(1), 18-23.
- DSM-5: American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing.
Přejít k původnímu zdroji...
- DuPaul, G. J., & Eckert, T. L. (2019). The effects of school-based interventions for Attention Deficit Hyperactivity Disorder: A meta-analysis. Journal of Educational Psychology, 111(6), 1011-1032. https://doi.org/10.1037/edu0000323
Přejít k původnímu zdroji...
- Fairchild, G. (2020). Developmental pathways from childhood ADHD to depression. European Child & Adolescent Psychiatry, 29, 1477-1478.
Přejít k původnímu zdroji...
- Garcia, Y., Miller, L. E., & Cozza, S. J. (2021). Systematic review of acceptance and commitment therapy in individuals with neurodevelopmental disorders, caregivers, and staff. Journal of Clinical Psychology, 77(4), 869-882. https://doi.org/10.1002/jclp.23102
Přejít k původnímu zdroji...
- Gaviria Loaizza, J., Calderón-Delgado, L., & Barrera-Valencia, M. (2014). Is neurofeedback training an efficacious treatment for ADHD? Results from a systematic review. Applied Psychophysiology and Biofeedback, 39(4), 237-248. https://doi.org/10.1007/s10484-014-9266-2
Přejít k původnímu zdroji...
- Glass, K., Flory, K., & Hankin, B. L. (2011). ADHD and comorbid conduct problems among adolescents: The roles of executive function and impulsivity. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 40(2), 234-246.
- Chen, S. (2022). Which factor is more relevant to the effectiveness of cognitive intervention? A meta-analysis of randomized controlled trials of cognitive training on symptoms and executive function behaviors of children with ADHD. Frontiers in Psychology. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.739843
Přejít k původnímu zdroji...
- Chris, B., Wilms, G., Koch, D., & Franzen, L. (2014). A systematic review of the effectiveness of behavioral interventions for improving driving outcomes in novice drivers with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). Accident Analysis & Prevention, 65, 65-73. https://doi.org/10.1016/j.aap.2013.12.015
Přejít k původnímu zdroji...
- Janssens, J. M., & Deković, M. (2019). Child-rearing, family support and child protection in the Netherlands. Early Child Development and Care, 189(5), 829-839.
- Jensen, M.-L., & Vamosi, M. (2022). The association between nonpharmacological in erventions and quality of life in children with attention deficit hyperactivity disorder: A systematic review. Journal of Child Psychology and Psychiatry. https://doi.org/10.1111/jcpp.13518
Přejít k původnímu zdroji...
- Jeyanthi, S., Nair, U., Adam, M., Zainuddin, N. F., & Rajan, S. (2018). Effect physical exercises on attention, motor skill and physical fitness in children with attention deficit hyperactivity disorder: A systematic review. Asian Journal of Psychiatry, 38, 14-24.
- Kim, J. T. (2022). Acupuncture for treating attention deficit hyperactivity disorder in children: A protocol for systematic review and meta-analysis. BMJ Open. https://doi.org/10.1136/bmjopen-2021-051313
Přejít k původnímu zdroji...
- Kokol, P. (2019). Serious game-based intervention for children with developmental disabilities. Disability and Rehabilitation: Assistive Technology, 14(5), 493-504. https://doi.org/10.1080/17483107.2018.1557260
Přejít k původnímu zdroji...
- Koly, K. N., Martin-Herz, S. P., Islam, Z., Sharmin, S., Ferdous, S., Papri, N., Alam, A., Shafique, S., Khan, A., & Khan, N. Z. (2021). Parent mediated intervention programmes for children and adolescents with neurodevelopmental disorders in South Asia: A systematic review. Journal of Intellectual Disabilities, 25(1), 148-167. https://doi.org/10.1177/1744629520909602
Přejít k původnímu zdroji...
- Kuppili, P. P. (2017). ADHD research in India: A narrative review. Indian Journal of Psychological Medicine, 39(6), 627-636. https://doi.org/10.4103/IJPSYM.IJPSYM_377_17
Přejít k původnímu zdroji...
- Lambez, B., Harwood, J., Griffiths, M., & Gooch, D. (2019). Non-pharmacological interventions for cognitive difficulties in ADHD: A systematic review and meta-analysis. Cognitive Therapy and Research, 43(1), 120-138. https://doi.org/10.1007/s10608-018-9964-1
Přejít k původnímu zdroji...
- Lan, Y. (2009). Attention deficit hyperactivity disorder in children: Comparative efficacy of traditional Chinese medicine and methylphenidate. Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine. https://doi.org/10.1093/ecam/nep019
Přejít k původnímu zdroji...
- Larsson, I., Aili, K., Lönn, M., Svedberg, P., Nygren, J. M., Ivarsson, A., & Johansson, P. (2022). Sleep interventions for children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD): A systematic literature review. Journal of Sleep Research. https://doi.org/10.1111/jsr.13501
Přejít k původnímu zdroji...
- Lee, M. S., Shin, B. C., & Ernst, E. (2011). Acupuncture for treating attention deficit hyperactivity disorder: A systematic review and meta-analysis. Journal of Pediatric Psychology, 36(3), 352-361. https://doi.org/10.1093/jpepsy/jsq095
Přejít k původnímu zdroji...
- Lee, P., Niew, W. I., Yang, H. J., Chen, V. C. H., & Lin, K. C. (2012). A meta-analysis of behavioral parent training for children with attention deficit hyperactivity disorder. Research in Developmental Disabilities, 33(6), 2040-2049. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2012.06.011
Přejít k původnímu zdroji...
- Lee, Y.-C., et al. (2022). Effects of mindfulness-based interventions in children and adolescents with ADHD: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Mindfulness, 13(1), 1-17. https://doi.org/10.1007/s12671-021-01707-9
Přejít k původnímu zdroji...
- Linderkamp, F., Knollmann, M., & Petermann, F. (2011). Efficacy of pharmacological versus psychotherapeutic therapies in adults with attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD): An empirical meta-analysis. ADHD Attention Deficit and Hyperactivity Disorders, 3(4), 255-267. https://doi.org/10.1007/s12402-011-0066-5
Přejít k původnímu zdroji...
- Lopéz-Pinar, C., Martos-Pérez, J., & Fernández-Jiménez, E. (2018). Long-term efficacy of psychosocial treatments for adults with attention-deficit/hyperactivity disorder: A meta-analysis review. Psychiatry Research, 262, 138-144. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2018.02.001
Přejít k původnímu zdroji...
- Maldonado, L., Huang, S., Chen, R., Kasen, S., Cohen, P., & Chen, H. (2013). Impact of adolescent anxiety disorders on self-esteem development from adolescence to young adulthood. Development and Psychopathology, 25(4pt2), 1469-1483.
Přejít k původnímu zdroji...
- Mareš, J., & Riegerová, J. (2017). Fyzická aktivita jako součást léčby dětí s ADHD. Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie, 80(1), 21-28.
- Matoušek, O. (2011). Dětství ohrožené institucí. Portál.
- Mayer-Benarous, H., Benarous, X., Vonthron, F., & Cohen, D. (2021). Music therapy for children with autistic spectrum disorder and/or other neurodevelopmental disorders: A systematic review. Frontiers in Psychology. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.611421
Přejít k původnímu zdroji...
- McGee, R., & Williams, S. (2000). Does low self-esteem predict health-compromising behaviours among adolescents? Journal of Adolescence, 23, 569-582.
Přejít k původnímu zdroji...
- Mihandoost, Z. (2015). Treatment programs for students with attention deficit hyperactivity disorder: A meta-analysis study. International Journal of Psychological Studies, 7(2), 116. https://doi.org/10.5539/ijps.v7n2p116
Přejít k původnímu zdroji...
- Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT). (2022). Transformace ústavní výchovy. https://www.msmt.cz/ministerstvo/novinky/transformace-ustavni-vychovy
- Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT). (2022). Transformace ústavní výchovy. https://www.msmt.cz/ministerstvo/novinky/transformace-ustavni-vychovy
- MKN-10: World Health Organization. (1992). The ICD-10 classification of mental and behavioural disorders: Clinical descriptions and diagnostic guidelines. Geneva: World Health Organization.
- Montalva-Valenzuela, F., et al. (2022). Effects of physical activity, exercise, and sport on executive function in young people with attention deficit hyperactivity disorder: A systematic review. Journal of Sport and Health Science. https://doi.org/10.1016/j.jshs.2021.09.008
Přejít k původnímu zdroji...
- MŠMT. (2022). Transformace ústavní výchovy. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. https://www.msmt.cz/ministerstvo/novinky/transformace-ustavni-vychovy
- Narimani, M., Rashedi, V., & Abolghasemi, A. (2018). Effectiveness of neurofeedback treatment on adult ADHD: A meta-analysis. Neuropsychologia, 114, 188-194. https://doi.org/10.1016/j.neuropsychologia.2018.05.002
Přejít k původnímu zdroji...
- Nielsen, S. K. (2017). Occupational therapy interventions for children with attention deficit hyperactivity disorder: A systematic review. Occupational Therapy in Mental Health, 33(1): 1-11. https://doi.org/10.1080/0164212X.2016.1211060
Přejít k původnímu zdroji...
- Novák, D., & Pletánková, K. (2020). Speciální pedagogika a inkluze dětí s ADHD v České republice. Pedagogická revue, 92(4), 233-248.
- Pelham, W. E., & Fabiano, G. A. (2008). Evidence-based psychosocial treatments for attention-deficit/hyperactivity disorder. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 37(1), 184-214. https://doi.org/10.1080/15374410701818681
Přejít k původnímu zdroji...
- Posner, J., Polanczyk, G. V., & Sonuga-Barke, E. (2020). Attention-deficit hyperactivity disorder. Lancet, 395(10222), 450-462. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(19)33004-1
Přejít k původnímu zdroji...
- Poulou, M. S. (2015). Emotional and behavioural difficulties in preschool. Educational Psychology in Practice, 31(1), 85-98. https://doi.org/10.1080/02667363.2014.987727
Přejít k původnímu zdroji...
- Poulou, M. S. (2015). Emotional and behavioural difficulties in preschool. Educational Psychology in Practice, 31(1), 85-98. https://doi.org/10.1080/02667363.2014.987727
Přejít k původnímu zdroji...
- Riise, E. N. (2020). Cognitive behavior therapy for externalizing disorders in children and adolescents in routine clinical care: A systematic review and meta-analysis. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2020.07.902
Přejít k původnímu zdroji...
- Rivero, T. S., Díaz, D. R., & Blasco, A. (2015). ADHD rehabilitation through video gaming. Journal of Neuropsychological Rehabilitation, 26(6), 860-878. https://doi.org/10.1080/09602011.2014.997857
Přejít k původnímu zdroji...
- Sebba, J., Berridge, D., Luke, N., Fletcher, J., Bell, K., Strand, S.... & O'Higgins, A. (2015). The educational progress of looked after children in England: Linking care and educational data. Rees Centre.
Přejít k původnímu zdroji...
- Shou, S., Zhang, H., Su, J., & Zhang, S. (2022). Efficacy of online intervention for ADHD: A meta-analysis of randomized controlled trials. Journal of Affective Disorders, 295, 229-238. https://doi.org/10.1016/j.jad.2021.08.095
Přejít k původnímu zdroji...
- Schmidt, V., & Bailey, J. (2014). Institutionalization of children in the Czech Republic: A case of path dependency. Journal of Sociology and Social Welfare, 41(4).
Přejít k původnímu zdroji...
- Sonuga-Barke, E. J. S. (2013). Nonpharmacological interventions for ADHD: Systematic review and meta-analyses of randomized controlled trials of dietary and psychological treatments. American Journal of Psychiatry, 170(3), 275-289. https://doi.org/10.1176/appi.ajp.2012.12070991
Přejít k původnímu zdroji...
- Sun, W., et al. (2022). Effects of physical exercise on attention deficit and other major symptoms in children with ADHD: A meta-analysis. Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics, 43(3), 172-179. https://doi.org/10.1097/DBP.0000000000001016
Přejít k původnímu zdroji...
- Sun, W., Wang, J., & Cai, J. (2022). Effects of physical exercise on attention deficit and other symptoms in children with ADHD: A meta-analysis. Frontiers in Psychology, 13, 934-948.
Přejít k původnímu zdroji...
- Štech, S., Konečná, J., & Hladík, J. (2019). Diagnostika a intervence v poruchách chování v České republice. Psychologie a její kontexty, 10(2), 52-60.
- Švancara, J. (2014). Diagnostika dětí v dětských ústavech. Knihař.
- Tourjman, V., Parent, N., & Tourjman, M. (2022). Psychosocial interventions for ADHD: A systematic review and meta-analysis by the CADDRA guidelines work group. Journal of Attention Disorders, 26(3), 441-458. https://doi.org/10.1177/1087054718821730
Přejít k původnímu zdroji...
- Trzesniewski, K. H., Donnellan, M. B., Moffitt, T. E., Robins, R. W., Poulton, R., & Caspi, A. (2006). Low self-esteem during adolescence predicts health, criminal behavior, and early death: A longitudinal study. Developmental Psychology, 42(2), 381-390.
Přejít k původnímu zdroji...
- Urban, R. (2018). Stigmatizace ADHD v české společnosti. Sociologický časopis / Czech Sociological Review, 54(1), 101-120.
- van der Oord, S., Bogels, S. M., & Peijnenburg, D. (2012). The effectiveness of mindfulness training for children with ADHD and mindful parenting for their parents. Journal of Child and Family Studies, 21(1), 139-147. https://doi.org/10.1007/s10826-011-9457-0
Přejít k původnímu zdroji...
- Vidal-Estrada, R., Richarte, V., Ramos-Quiroga, J. A., & Bosch-Munso, R. (2012). Psychological treatment of attention deficit hyperactivity disorder in adults. ADHD Attention Deficit and Hyperactivity Disorders, 4(2), 85-91. https://doi.org/10.1007/s12402-012-0079-4
Přejít k původnímu zdroji...
- Villa-González, R., Olivares, P. R., & Zagalaz-Sánchez, M. L. (2020). A systematic review of acute exercise as a coadjuvant treatment of ADHD in young people. Journal of Clinical Medicine, 9(1), 1-12.
Přejít k původnímu zdroji...
- Vondrášková, J., & Štefanová, M. (2020). Využití technologií v terapii dětí s ADHD: Současné trendy a perspektivy. Technologie a vzdělávání, 12(2), 112-120.
- Wang, M., He, Y., Gao, W., Zhao, Y., & Cai, Z. (2023). Effects of physical activity on inhibitory function in children with attention deficit hyperactivity disorder: A systematic review and meta-analysis. Frontiers in Psychology, 13, 654321. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.654321
Přejít k původnímu zdroji...
- Williams, J. M. (2010). Does neurofeedback help reduce attention-deficit/hyperactivity disorder? Journal of Pediatric Health Care, 24(1), 11-20. https://doi.org/10.1016/j.pedhc.2009.01.003
Přejít k původnímu zdroji...
- Xue, J., Zhang, Y., Li, H., & Pan, Z. (2019). A meta-analytic investigation of the impact of mindfulness-based interventions on ADHD symptoms. Mindfulness, 10(1), 1-13. https://doi.org/10.1007/s12671-018-0961-4
Přejít k původnímu zdroji...
- Zhang, M., Liu, Z., Ma, H., & Smith, D. M. (2020). Chronic physical activity for Attention Deficit Hyperactivity Disorder and/or Autistic Spectrum Disorder in children: A meta-analysis of randomized controlled trials. Frontiers in Pediatrics. https://doi.org/10.3389/fped.2020.00564
Přejít k původnímu zdroji...