
ISBN: 978-80-244-5556-3 | ISBN online: 978-80-244-5557-0 | DOI: 10.5507/ftk.19.24455563
Specifika komunikace ve vztahu k sexualitě III
Pomáhající profese ve vztahu k sexualitě, včetně osob s mentálním postižením – připravenost do praxe
- Dana Štěrbová, Miluše Rašková
Publikace rozšiřuje zkoumanou problematiku pomáhajících profesí ve vztahu k sexualitě o téma osobnosti jedince a jeho postoje k sexualitě v kontextu s nutností připravenosti do profesní praxe. Je vědecky zaměřena na zkoumání v oblasti postojů, přesvědčení a hodnot týkajících se lidské sexuality, včetně osob s mentálním postižením, a to z pohledu reprezentantů pomáhajících profesí. Téma je podpořeno o názory na problémy při komunikaci o sexuálních otázkách v obecné rovině, dále o názory na schopnosti a dovednosti k diskusi a předávání informací z oblasti lidské sexuality včetně osob s mentálním postižením. Považujeme za nutné zkvalitnit profesní připravenost osob pro pomáhající profese ve vztahu k lidské sexualitě v rovině znalostní i odborně didaktické, neboť výsledky výzkumu prokázaly respondenty vnímanou nedostatečnou profesní připravenost.
1. vydání, Publikováno: 2019, online: 2019, vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc
Reference
- Bierhoff, H.W. (1993). Sozialpsychologie (3. vyd.). Stutgart-Bern-Köln, In M. Nakonečný, Sociální psychologie. Praha: Academia.
- Doporučení MŠMT k realizaci sexuální výchovy v základních školách (2010). Retrieved 26 August 2013, from http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-skolstvi/doporuceni-msmt-k-realizaci-sexualni-vychovy-v-zakladnich
- Dytrtová, R., & Krhutová, R. (2009). Učitel. Příprava na profesi. Praha: Grada.
- EPFA. (2005). Meta - Code of Ethics. Retrieved from www.efpa.eu/ethics
- Fisher, P. H., Nolan, S. & Galazyn. M. (2007). Abnormal Psychology. In D. S. Dunn (Ed.), The Oxford Handbook of Undergraduate Psychology Education: Oxford University Press. Retrieved 22 May 2018, from http://www.oxfordhandbooks.com/view/10.1093/oxfordhb/9780199933815.001.0001/oxfordhb-9780199933815-e-034
- Freeman, L. (2007). An overview of dispositions in teacher education. In M. E. Diez & J. Raths (Eds.), Dispositions in teacher education (pp. 3-29). Charlotte, NC: Information Age.
- Halonen, J. S. (2005). Abnormal psychology as liberating art and science. Journal of Social and Clinical Psychology, 24, 41-55.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hammer, E.Y. (2015). Human Sexuality. In D. S. Dunn (Ed.), The Oxford Handbook of Undergraduate Psychology Education: Oxford University Press. Retrieved 22 May 2018, from http://www.oxfordhandbooks.com/view/10.1093/oxfordhb/9780199933815.001.0001/oxfordhb-9780199933815-e-041
- Harvanová, J. (2014). Pomáhající profese - osobnost pracovníka, sexualita a klient. In. D. Štěrbová & M. Rašková et al., Specifika komunikace ve vztahu k sexualitě I: Pomáhající profese ve vztahu k sexualitě, včetně osob s mentálním postižením. Olomouc: VUP.
- Keeimg, J. (2005). Growing and Learning About Sexual Health. Published by Jane Keeling. UK.
- Lindsay, G., Koene, C., Ǿvreeide, H., & Lang, F. (2010). Etika pro evropské psychology. Praha: Hogrefe - Testcentrum.
- McCarthy, M., & Thompson, D. (2007). Sex and 3 Rs - rights, risks and responsibilities. A sex education pack for working with people with leasing disabilities (3rd ed.). Brighton: Pavilion Publishing.
- McCary, J.L., & McCary, S.P. (1982). McCary's human sexuality. In S. L. Haight & D. D. Fachting, Materials for Teaching Sexuality, Love and Maturity to High School Students with Learning Disabilities (pp. 344-350). Journal of Learning Disabilities, 19(6).
Přejít k původnímu zdroji...
- Nakonečný, M. (1999). Sociální psychologie. Praha. Academia.
- Naphtali, K., MacHattie, E. (2009). Pleasure Able - Sexual device manual for persons with disabilities. Retrieved 19 April 2017, from: http://www.dhrn.ca/files/sexualhealthmanual_lowres_2010_0208.pdf
- Perlman, B. (December, 2007). Working with students in need: An ethical perspective. APS Observer, 20. Retrieved from https://www.psychologicalscience.org/observer/working-with-students-in-need-an-ethical-perspective
- Rašková, M. (2008). Připravenost učitele k sexuální výchově kontextu pedagogické teorie a praxe v české primární škole. Olomouc: VUP.
- Rašková, M. (2010). Průsečíky sexuální a etické výchovy v současné primární škole. In M. Mitlöhner & Z. Prouzová (Eds.), 18. celostátní kongres k sexuální výchově v České republice (pp. 152-157). Brno: CAT Publishing.
- Schussler, D. L., Stooksberry, L. M., & Bercaw, L. A. (2010). Understanding Teacher Candidate Dispositions: Reflecting to Build Self-Awareness. Journal of Teacher Education, 61(4), 350-363. https://doi.org/10.1177/0022487110371377
Přejít k původnímu zdroji...
- Štěrbová, D. (2007). Sexualita osob s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Štěrbová. D. (2014). Sexualita, postoje a komunikace včetně osob s mentálním postižením a osob s autismem. In D. Štěrbová & M. Rašková et al., Specifika komunikace ve vztahu k sexualitě I: Pomáhající profese ve vztahu k sexualitě, včetně osob s mentálním postižením. Olomouc: VUP.
- Štěrbová, D. (2016). Sexualita, role a pozice pedagoga v pregraduální přípravě - názory studentů - problematika osob s mentálním postižením. In D. Štěrbová & M. Rašková, Specifika komunikace ve vztahu k sexualitě II: Pomáhající profese ve vztahu k sexualitě včetně osob s mentálním postižením - z empirického výzkumu. Olomouc: VUP.
Přejít k původnímu zdroji...
- Štěrbová, D., & Harvanová, J. (2013). Pomáhající profese, sexualita a osoby s mentálním postižením. In M. Mitlöhner & Z. Prouzová (Eds.), 21. celostátní kongresu k sexuální výchově v České republice (pp. 222-236). Ostrava: CAT Publishing.
- Štěrbová, D., & Rašková, M. (2016). Specifika komunikace ve vztahu k sexualitě II: Pomáhající profese ve vztahu k sexualitě včetně osob s mentálním postižením - z empirického výzkumu. Olomouc: VUP.
Přejít k původnímu zdroji...
- Štětovská, I. (2011). Proměny světa školy. In I. Gillernová, V. Kebza, & M. Rymeš (Eds.), Psychologické aspekty změn v české společnosti (pp. 135-152). Praha: Grada.